Werktijden:
(op afspraak)
|
maandag
|
8.30u - 12u
13u - 17u |
dinsdag |
8.30u - 12u
13u - 17u
|
woensdag |
8.30u - 12u |
donderdag |
8.30u - 12u
13u - 17u
|
vrijdag |
8.30u - 12u
13u - 17u |
zaterdag |
8.30u - 12u |
|
|
Tussen 12u en 13u gesloten. |
|
|
Informatie, reparatie:
(op afspraak)
- ma t/m za: 11.30u
- ma t/m vr: 16.00u |
|
Parkeersets en -onderdelen van PI-nl zijn CE-, RoHS- en E-mark gecertificeerd. |
ga naar mobiele site
Webshop-artikelen worden doorgaans
in twee werkdagen bezorgd door DHL.
|
Parkeersensoreninbouwen.nl: Vraag & antwoord (FAQ) over parkeersensoren, parkeersets, parkeercamera's en inbouwen
De drie meest gestelde vragen (via e-mail en telefoon) zijn:
- Kunnen er ook parkeersensoren in míjn auto?
- Wat kost het?
- Kan het ook aangesloten worden op mijn eigen scherm?
Antwoorden op die en meer vragen vindt u hieronder in 'Vraag & Antwoord', maar bijv. ook bij Informatie, Afspraak maken, Keuzehulp en andere pagina's op de site van Parkeersensoreninbouwen.nl.
|
|
|
? |
Wanneer kan er ingebouwd worden? (openingstijden) |
! |
Inbouwen kan
- ma, di, woe, do, vr, za; 8.30u/9.00u en 13.00u starten.
- andere starttijden mogelijk in overleg.
- voor zaterdagen is soms langere wachttijd, inbouwen op de andere dagen kan vaak sneller.
- bij PI-nl in Putten, maar ook op locatie. |
|
|
? |
Ik heb een eigen scherm in mijn auto, kan daar een parkeerset op aangesloten worden? |
! |
Er is verschil tussen wat een 'video-scherm' en wat een 'navigatie-scherm' wordt genoemd.
Moderne auto's hebben vaak een navigatie-scherm in het dashboard zitten, dat eigenlijk een computerscherm is. Daar kan niet altijd een universele externe camera (met tulp-stekker-aansluiting) op worden aangesloten. Soms moet er bijv. een dure interface-kabel tussen, of een verloopstekker/-kabel. En dan nog is er geen garantie dat het werkt, omdat bijv. ook de software het moet doen. Het lijkt er op dat autofabrikanten dit bewust 'afschermen', zodat alleen (duur, en niet per se beter) fabrieksmateriaal gebruikt kan worden.
Als u een video-scherm heeft, of een 'computer-scherm' met de correcte ingangen, zoals bij een entertainment-set met scherm (zie fotootje rechtsboven) , of een los scherm, dan kan een universele externe camera(set), zoals die van ons, vaak wel aangesloten worden.
Let er op dat als uw scherm relatief groot is, er iets kwaliteitsverlies kan optreden.
Om onze set aan te sluiten, moet u en uw scherm aan 4 voorwaarden voldoen:
1) De achterkant van uw scherm dient voor ons goed bereikbaar te zijn. Hiervoor dient u vooraf uit te zoeken hoe uw scherm losgemaakt kan worden. Losmaken van fabrieksschermen is soms lastig, omdat zo'n scherm meestal op een specifieke manier gemonteerd zit, hetgeen de reden is dat wij niet zomaar uw middenconsole uit elkaar willen halen, met kans op beschadigingen. Als wij eenvoudig, snel en veilig uw scherm kunnen loskoppelen, dan kunnen wij direct de videokabel en 12v pulsekabel van de set er aan monteren. Vooraf testen wij de set op een losse spiegeldisplay. Als dat werkt, koppelen wij de set aan uw eigen scherm, om te zien of dat dan ook werkt.
2) Besef dat aansluiten op uw eigen scherm alleen kan met sets die ook een camera hebben (set D / F), of met een losse camera, omdat die via de beeldkabel alle info naar het scherm sturen. Op sets die alleen sensoren en een display of pieper hebben (set A, B, E, H) kan dit namelijk niet, omdat die hun eigen display of pieper hebben.
3) Onderzoek vooraf (handmatig of via internet) of uw scherm een tulp-stekker-ingang (= 'video input' / video in / camera in) heeft, waar de gele tulp-stekker van de set op aangesloten wordt. Zit er geen tulp-stekker-ingang? Kijk dan of u voor uw scherm-ingang een verloopstekkertje of interface-kabel nodig heeft, welke vaak online wel te koop zijn. Wanneer u een fabrieksscherm heeft, kan het ook zijn dat voor het aansluiten van een camera een dure 'interface-kabel' nodig is. Voordat u die koopt, via de dealer of online, dient u dan ook uit te zoeken of een universele camera zoals die van ons, op deze interface-kabel aangesloten kan worden, of dat u een fabriekscamera nodig heeft. En of een camera direct hier op werkt (wat meestal wel het geval is), of dat er ook in de software of instellingen dingen (door de dealer of specialist) aangezet moeten worden. Ook bij zelf aangeschafte infotainment-sets-met-scherm kan het zijn dat er niet standaard een video-in ingang is, maar dat u een verloopkabel of interface-kabel nodig heeft, maar die is in het geval van infotainment-sets wel veel goedkoper.
Kortom: Aansluiten op eigen scherm? Zoek het van te voren goed uit!
4) De camera is geschikt voor PAL- en NTSC-systemen, die functioneren op een frequentie van 50 tot 60 Hz. Uw scherm moet hiermee overeenkomen.
U kunt dus een set D, of set F, of losse camera laten monteren. Op uw beeldscherm krijgt u -net als bij de spiegeldisplay- het beeld naar achteren te zien, plus bij set D/F de afstand tot een object, plus hulplijnen.
Als uw achteruitrijlicht met draaiende motor meer dan 13,2 volt produceert, dient er ook een stroomomvormer geplaatst te worden (meestal € 30, soms € 50).
GOED LEZEN:
PI-nl test na aanleg van de set de werking en beeldweergave op een spiegeldisplay van PI-nl. U kunt samen met PI-nl vaststellen dat de set, en dus ook de beeldweergave, werkt. Kiest u voor inbouwen 'tot aan uw eigen beeldscherm', dan legt PI-nl de beeldkabel en 12 volt 'pulse'-kabel aan, tot achter uw eigen beeldscherm, in de middenconsole. Maar daar houdt de verantwoordelijkheid van PI-nl op!
Waarom? Als bijvoorbeeld blijkt dat het (ons of u) niet lukt om de beeldweergave van de set toonbaar te maken op uw eigen scherm, of u ondervindt andere problemen, dan zullen we proberen dat direct samen op te lossen. Maar de taak van PI-nl, namelijk een werkende beeldweergave tot aan uw scherm maken, is dan volbracht. Mocht er geen beeld komen op uw scherm, maar wel op de spiegeldisplay, dan snappen wij dat u teleurgesteld bent, en zal PI-nl u toch proberen te helpen, maar er zijn grenzen aan wat wij kunnen met 'schermen', omdat wij 'camera-specialisten' zijn, geen 'scherm-specialisten'!
GOED LEZEN:
Als de aanleg van de set gelukt is en dus wel werkt op een spiegeldisplay, maar we krijgen de set niet werkend op uw eigen scherm, dan ligt het dus niet aan de set. PI-nl kan u dan soms niet verder helpen. Mogelijk heeft u dan een andere aansluiting nodig, of een andere stekker, of moet u software-matig nog iets doen, maar daar heeft PI-nl mogelijk te weinig kennis van, omdat dit met uw scherm te maken heeft, niet met de set van PI-nl.
Mocht u teleurgesteld zijn en alsnog -voor tijdelijk of voor vast- daarna een ander type aansluiting wensen, dus op een spiegeldisplay of op een losse monitor, dan worden hiervoor meerkosten (aan arbeid en aan materiaal) in rekening gebracht. |
|
|
? |
Wat kost het? (prijzen) |
! |
Uitgebreide informatie vindt u op de Informatie-pagina.
Samengevat:
- set A (met led-display): € 220 incl. inbouw, met zwarte sensoren
- set B (met lcd-display): € 220 incl. inbouw, met zwarte sensoren
- set D (met spiegel-display en camera): € 300 incl. inbouw, met zwarte sensoren
- set E (geen display, alleen pieper): € 220 incl. inbouw, met zwarte sensoren
- set F (met spiegel-display en kentekenplaatcamera): € 300 incl. inbouw, met zwarte sensoren
- set H (oem-sensoren en display): € 320 incl. inbouw, met zwarte sensoren
- sensoren spuiten in antraciet ('ongespoten bumperkleur'): € 15 totaal
- sensoren spuiten op kleurcode: sets € 70
- canbus-omleiding / omvormer-set: € 30 of € 50 (zie uitleg verderop op deze pagina)
- meerprijs camper, caravan, (kleine) vrachtauto e.d. : € 120 - 180 |
|
|
? |
Hoe lang duurt het inbouwen? |
! |
Voor het inbouwen reserveren wij standaard ruim 2 uur voor set A, B en E, 2,5 uur voor set D en F, 3 uur voor set H. De werkelijke duur is afhankelijk van hoe 'toegankelijk' uw auto is in de gedeelten waar we moeten werken. Doorgaans kost het bij auto's met een achteruitrijlicht in het chassis of in de kofferklep zo'n twee uur, terwijl het bij auto's met het achteruitrijlicht in de vijfde deur ietsje langer kan duren. De tijdsduur is niet van invloed op de totaalprijs, aangezien die vast staat, tenzij uw auto een uur of meer extra inbouwtijd dan standaard vraagt. Wanneer uw auto een canbus-systeem heeft, wat inbouw van een stroomomvormer-set (€ 30 of € 50) of een relais-set (€ 30) noodzakelijk maakt, dan wordt de inbouwtijd iets langer.
Meer info over canbus: zie onderaan bij deze vragenlijst. |
|
|
? |
Waarom moet ik de kleurcode doorgeven? |
! |
Indien gewenst worden vooraf worden de parkeersensoren en eventueel de camera op kleur gespoten door de FOCWA-spuiterij waarmee wij samenwerken. Sensoren die u bij Parkeersensoreninbouwen.nl op kleur(code) wilt laten spuiten, worden niet -zoals bij sommige concullega's- met een spuitbusje gespoten om de prijs laag te houden, maar worden door een lokale, ervaren Focwa-spuiterij gespoten, waardoor het spuitwerk gegarandeerd perfect is. Het spuitwerk (kleurlak, plus blanke lak, plus arbeid, incl. garantie) kost normaliter € 70 per sensoren-set, € 87,50 voor sensoren-sets met een bumpercamera. Let op: Er dienen altijd minimaal 4 sensoren gespoten te worden; ook als u maar 2 sensoren nodig heeft (bijv. DHS, of voorbumper), dan betaalt u toch voor vier sensoren.
Waar vindt u de kleurcode?
De kleurcode zit meestal op een plaatje of sticker in de kofferbak of bij het reservewiel, of onder de motorkap, of in de b-stijl (deuropening), of heel soms in het instructieboekje. Zo niet, bel dan uw kenteken even door naar een merkdealer, die heeft het ook in de computer staan.
Sensoren worden gespoten met meestal twee laagjes kleurlak en een laagje blanke lak. Houd er rekening mee dat er bij spuiten -volgens de fabrikant- in theorie altijd een paar procent kleurafwijking kan zijn, veroorzaakt door het type ondergrond (kunststof of staal), de kleur ondergrond (zwart, grijs, wit), de verkleuring van uw eigen lak, en andere factoren.
Wanneer u spuitwerk te duur vindt, maar toch de sensoren enigszins in de kleur van uw auto wilt hebben, kunt u er ook voor kiezen om 'standaard witte, rode, of zilveren sensoren' à € 28 meerprijs te nemen.
Houd er rekening mee dat wanneer uw sensoren door onze spuiterij-partner op kleur worden gespoten, het drie tot vier dagen duurt voordat wij kunnen inbouwen.
Kan ik ACHTERAF de sensoren (en camera) op kleurcode laten spuiten?
Ja, dat kan.
Als u alsnog na inbouwen liever de sensoren en/of camera op kleurcode wilt hebben, dan kunnen wij dat regelen. De spuiterij maakt dan een nieuwe set items op kleurcode. Als het alleen een set sensoren betreft, dan kunnen wij die naar u toesturen en u kunt deze eenvoudig zelf vanaf de buitenkant (of soms onder / achter de bumper) via een stekkertje omwisselen. Betreft het een camera, dan kunt u dat niet zelf doen -althans dat raden wij af-, omdat de camera een dubbele tulpstekker-aansluiting heeft, die ingepakt en verstopt zit achter de bumper, en omdat de camera moeilijk los te maken is.
Wat zijn de kosten?
-
Set sensoren (spuitwerk € 70, verzendkosten € 5 =) € 75, indien u de oorspronkelijke items naar ons terugstuurt.
- Set sensoren + camera € 92,50 indien u de oorspronkelijke items naar ons terugstuurt.
-
Set sensoren (sensoren € 16, spuitwerk € 70, verzendkosten € 5 =) € 91, indien u de oorspronkelijke items niet naar ons terugstuurt.
- Set sensoren + camera (camera € 25, sensoren € 16, spuitwerk € 87,50, verzendkosten € 5 =) € 133,50, indien u de oorspronkelijke items niet naar ons terugstuurt.
- Let op: voor kleuren die 'in drie lagen' (zoals parelmoer en speciale metallics) gespoten moeten worden, kan een toeslag van ongeveer € 12 (na)berekend worden.
- Als u (op afspraak) de sensoren en/of camera door PI-nl laat omwisselen, dan betaalt u uiteraard de € 5 verzendkosten niet. Omwisselen sensoren: (normaliter) gratis. Omwisselen camera: € 20.
|
|
|
? |
Kan het bij elke auto, of zijn er ook auto's waar jullie niet kunnen of willen monteren? |
! |
Onze 'after-market'-parkeersensoren kunnen in principe bij alle auto's worden ingebouwd.
Wij hebben een groot archief met inbouwgegevens van vele auto's, welke we tesamen met andere online informatie wij altijd vantevoren raadplegen, als voorbereiding op het inbouwen. Mocht het desondanks toch voorkomen dat terplekke wordt vastgesteld dat wij bij uw auto niet kunnen inbouwen, dan is dat overmacht en kunnen u en wij niets anders dan dat te accepteren. Bij auto's waarbij een stalen bumper(constructie) direct aan de binnenkant tegen de kunststof bumper zit, kunnen wij de kunststof bumper demonteren, en openingen voor de sensoren in de stalen bumper slijpen, waarna alsnog sensoren in de bumper kunnen worden geplaatst. |
|
|
? |
Is een trekhaak van invloed op de parkeersensoren? |
! |
Nee. Een sensor zendt 'konisch' uit en kan relatief dicht bij een trekhaak gemonteerd worden (tot +/- 12 cm ernaast), zonder dat de sensor daar 'last' van heeft. Laat u dus niet iets anders wijsmaken, of een afneembare trekhaak aansmeren, want dat is m.b.t. de sensoren niet nodig. N.B. De enige reden waarom wij bij het afspraakformuier informeren naar het wel of niet hebben van een trekhaak, is dat bij sommige auto's de trekhaakconstructie het kiezen van de posities van de sensoren en het gemak van het inbouwen soms iets kan beinvloeden; wij kunnen daar dan vooraf rekening mee houden. |
|
|
? |
Kan ik ook parkeersensoren in de voorbumper laten monteren? |
! |
Dat kan inderdaad. De werking is uiteraard hetzelfde als bij montage in de achterbumper, maar de inbouw is lastiger. In dit geval wordt de set rechtstreeks aangesloten op de accu of een 12 volt punt van de auto. Er wordt een kleine ronde aan-/uit-button -liefst onzichtbaar- gemonteerd in het dashboard of middenconsole of elders, omdat niet de bedoeling is dat de set continu 'aan' staat. Het inbouwen in de voorbumper is meer inbouwwerk en materiaal en daardoor ook standaard duurder dan inbouwen in de achterbumper. Inbouwen duurt gemiddeld ruim 3 uur.
Let op: als u achter én voor een parkeerset wilt laten inbouwen, realiseer u dan dat u twee aparte sets krijgt; u dient (bijv. m.b.t. de displays) slim te kiezen, bijv. een set D achter en een basis-set voor. |
|
|
? |
Welk merk parkeersensoren gebruiken jullie? En wat is de kwaliteit? |
! |
Wij importeren zelf onze sets en onderdelen bij de fabrikant Viracle in China. De materialen van deze electronica-fabrikant, die gespecialiseerd is in parkeersystemen, zijn CE- (Europa), RoHS-, en E-mark gecertificeerd. Mede door onze eigen inkoop zijn onze prijzen laag en is de kwaliteit hoog.
Deze A-kwaliteit sets komen feitelijk merkloos bij ons binnen. Pas wanneer een tussenleverancier of verkoper ze ontvangt, wordt er vaak door importeurs of verkopers een merk aan gekoppeld, door er een merknaam op te plakken. Het is daarom voor ons onbegrijpelijk dat 'het ene merk' hier soms aanmerkelijk duurder is dan 'het andere merk', terwijl feitelijk dezelfde techniek en materialen worden gebruikt, of kan dat andere 'merk' aan u aantonen dat het kwalitatief beter is? Zo ja, waarom geven ze dan geen lange of levenslange garantie?
In het algemeen is het natuurlijk wel zo, dat in de wandelgangen gezegd wordt dat van alle electronica een paar procent kapot zal gaan of storing zal geven, voordat je dat op basis van de leeftijd mag verwachten. Ook bij ons komt wel eens een auto terug, om een storing of defect op te lossen. Maar daarom geven wij ook levenslange garantie op de producten die wij inbouwen: storing is vervelend, maar kan gebeuren, en dan lossen we het zo snel mogelijk op. |
|
|
? |
Mijn bumper is niet van kunststof; kan ik toch parkeersensoren krijgen? |
! |
Ja, dat kan. Bij bijvoorbeeld oldtimers of Amerikaanse auto's, met name pickup trucks, zie je nog wel eens een verchroomde achterbumper. Dit is doorgaans een 'sier- of nepbumper', aangezien in de achterkant van de auto zelf dan vaak een echte stootbalk zit, maar het kan ook een verchroomde stalen bumper zijn.
Maar ook plaatsing in bijvoorbeeld polyester bumpers is geen enkel probleem. Eigenlijk is montage in elk materiaal waar een fatsoenlijk rond gat in te boren is, mogelijk.
Twijfelt u of het ook in uw bumper kan? Neem even contact met ons op, dan zoeken we het voor u uit. |
|
|
? |
Als ik bij twee auto's laat inbouwen, kan ik dan korting krijgen? |
! |
Nee, dat kan niet. Onze prijs en dus onze marge is al zo laag, dat er (meestal) geen korting meer van af kan. |
|
|
? |
Hoe kan het dat jullie veel goedkoper zijn dan mijn garage of dealer? |
! |
Dat komt omdat wij weinig 'overhead-kosten' hebben. Wij werken vanuit een eigen, professioneel opgezette garage, inclusief heflift voor auto's tot 3500 kg, waarin wij alle benodigde apparatuur hebben. Bij drukte werken wij met personeel op oproepbasis. Daarnaast importeren wij zelf de sensoren en sets, dus zonder tussenpersonen. De overige materialen kopen wij in bij partners en betrouwbare leveranciers. Dat alles houdt de kosten laag én de kwaliteit hoog. |
|
|
? |
Waarom zou ik voor jullie moeten kiezen en niet voor mijn merkdealer of -garage? |
! |
Dat is niet zo moeilijk: kunt u een voordeel noemen dan?
Nadelen daarentegen zijn o.a.:
de dealer of garage...
- is geen specialist op dit gebied!
- is veel duurder, maar niet beter
- geeft niet meer garantie dan wat wij doen
- monteert vaak slordig en werkt slordig af
- heeft niet dezelfde hoge kwaliteit materiaal
- heeft vaak lange wachttijden
- monteert soms op 'vreemde' wijze, zie de foto's hieronder:
De fabriek of dealer doet het zo: |
Specialist PI-nl doet het zo: |
|
|
|
|
niet zo... |
maar zo! |
|
|
|
|
niet zo... |
maar zo! |
|
|
|
|
niet zo... |
maar zo! |
|
|
|
|
niet zo... |
maar zo! |
|
|
|
|
niet zo... |
maar zo! |
|
|
|
|
niet zo... |
maar zo! |
|
|
|
|
niet zo... |
maar zo! |
|
|
|
? |
Ik wil geen display op mijn dashboard, kan dat? |
! |
Ja, dat kan. Wanneer u geen display in het zicht wilt hebben, maar alleen wilt navigeren m.b.v. het geluid van de parkeerhulp, dan gebruiken wij een 'pieper', die wij in de hemelbekleding of achter het dashboard verbergen, zodat u wel het geluid heeft, maar niet het beeld. Vanwege de iets kortere inbouwtijd ontvangt u dan ook nog eens korting! U kiest dan voor 'set E'. |
|
|
? |
Leveren en monteren jullie ook onzichtbare 'parkeersensor-strips'? |
! |
Dat deden we wel, maar daar zijn wij snel mee gestopt. De kwaliteit van dergelijke sets bleek beduidend lager dan van de andere sets, plus andere nadelen, en wij willen zelf de norm hoog houden en onze klanten ook niet teleurstellen. |
|
|
? |
Leveren en monteren jullie ook 'platte sensoren' ('OEM-sensoren')? |
! |
Ja, vanaf maart 2016 gebruikt en levert Parkeersensoreninbouwen.nl ook een universele 'platte' OEM-parkeersensor!
Standaard bouwen wij een 'dunne' sensor in, maar op verzoek kan tegen een meerprijs, én indien toepasbaar op uw auto, voor de 'platte' sensor gekozen worden.
Een klein meerprijs wordt berekend, omdat wij deze platte sensoren apart inkopen en de set duurder is dan een set met standaard sensoren.
De platte sensoren worden geleverd met een (verlengbare) kabel van 2,5 meter. De inbouwdiepte is variabel, omdat de bevestigingsring en de sensor-kop middels schroefdraad instelbaar zijn. Het resultaat is dat de ingebouwde sensoren en het geheel er uit ziet, zoals het ook 'bij de fabriek' van de autofabrikant gedaan wordt.
Kunnen OEM-sensoren ook op úw auto gemonteerd worden? Dat kan...
- bij 99% van alle auto's
- sowieso als uw auto vanuit de fabriek ook met OEM-sensoren geleverd kan worden
- als uw bumper probleemloos verwijderd kan worden
- als op de plek waar de boorgaten komen niet meer dan 1 of 2 mm plamuur (schadeherstel) is toegepast. |
|
|
? |
Hebben de sensoren last van regen? En zien ze alle objecten? En tot hoe ver? |
! |
Wij kunnen niet voor sensoren van andere fabrikanten spreken, maar de sensoren die wij gebruiken hebben zeker geen 'last' van regen. Het lijkt ook niet goed als ze daar wel last van zouden hebben. De 'regel' is, dat alleen wanneer er tussen de opening van de buitenring en de sensor zelf materiaal zou zitten, waar de sensor op zou kunnen 'reflecteren' (zoals zilverfolie, metaal, metallic verf), dat de sensor dan denkt dat er 'op afstand nul' iets te zien is. Zit er in de opening wat organisch materiaal, zoals water, zand, vliegje, stof, dan zou de sensor daar niet op moeten uitslaan.
U kunt zelf ook testen of uw sensor nog goed is; ga met een bijna vlakke hand naar de sensor toe, totdat u de vaste toon hoort. Leg vervolgens de hand op de sensor: de pieptoon moet dan uit gaan. Een goede sensor zet zichzelf namelijk uit wanneer je er een hand op legt; een kapotte of verstopt zittende sensor blijft piepen.
Op de vraag 'wat zien sensoren wel en wat niet' kunnen wij antwoorden, dat sensoren die volgens de ideale richtlijnen zijn gemonteerd, maximaal 2,5 meter naar achteren en maximaal zo'n 2 meter breed kunnen kijken. Gespoten sensoren kunnen soms een fractie minder ver kijken. Het minimale blikveld moet toch op zo'n (officieel 0,7 meter tot) 1,5 meter ver en 1,4 meter breed liggen. Het spreekt voor zich dat een sensor, die een signaal uitzendt en de 'echo' ontvangt, een vlak voorwerp, zoals een muur, mogelijk sneller 'ziet' dan een voorwerp met grillige vormen. Het is bekend dat sensoren soms op bijvoorbeeld gaashekken, heesters of struiken die wat open zijn iets minder snel het object kunnen vaststellen, terwijl een niet-vlakke bodem zoals grind soms juist een iets 'te snelle' reactie teweeg brengt. |
|
|
? |
Hebben jullie ervaring met een Renault Megane 1.6 RXE uit 2008? |
! |
Een dergelijke vraag wordt regelmatig gesteld. Maar... heeft u enig idee hoeveel modellen personenauto's er in Nederland zijn?
Er zijn ruim 800 modellen in de handel! Uiteraard hebben wij bij lange na geen ervaring met zo veel verschillende auto's, maar dat is ook niet belangrijk: wij hebben zeer veel ervaring met het inbouwen van sensoren, dat technisch gezien natuurlijk bij elke auto hetzelfde principe is. En Parkeersensoreninbouwen.nl is het enige bedrijf dat dit fulltime doet en alleen in dit onderwerp gespecialiseerd is! |
|
|
? |
Kan ik bij het afrekenen pinnen? |
! |
Ja, dat kan, wij hebben een pin-betaalautomaat. Betalen daarmee is kosteloos. Ook kunt u het bedrag terplekke contant voldoen. Vooruitbetalen kan ook (in overleg). Terplekke betalen via telebankieren met uw eigen telefoon kan ook. |
|
|
? |
Kunnen jullie ook inbouwen op locatie? |
! |
Vanaf september 2018 is het mogelijk om ook bij privé-klanten thuis of op een specifieke locatie een parkeerset in te laten bouwen van en door Parkeersensoreninbouwen.nl.
Hier is wel een aantal voorwaarden aan verbonden:
Inbouwen op locatie kan...
- alleen op zaterdagen.
- als u een droge inbouwplek (eigen garage, carport, hal, bedrijfsruimte) heeft.
- zolang de weersomstandigheden het toelaten (indien van toepassing).
- als er binnen 15 meter een 230-volt stroompunt aanwezig is.
- als de inbouwlocatie niet verder dan zo'n 100 km van Putten (3881AG) is.
Inbouwen op locatie is niet goedkoop. De kosten bedragen € 1,21 per km, heen plus terug. Hierin zijn de brandstofkosten, de autokosten, en met name de reisduur begrepen. Rekenvoorbeeld: Stel dat u in Zwolle woont en de afstand van PI-nl in Putten (3881AG) tot aan uw inbouwlocatie is 50 km, dan zijn de reiskosten dus € 121 incl. btw. Positief punt: zelfs met de reiskosten erbij is inbouwen door PI-nl in de regel nog altijd veel goedkoper dan inbouwen bij een locale dealer of garage!
Indien uw inbouwplek een 'open' en/of onverwarmde plek is, zoals een carport of garage, dan is inbouwen mogelijk zolang het niet stormt, sneeuwt, of kouder is dan 5 graden Celsius. PI-nl behoudt zich het recht voor om tot op de ochtend van de inbouwdatum bij slechte weersomstandigheden de inbouwafspraak uit te stellen en in overleg een nieuwe datum af te spreken.
Indien u op locatie wilt laten inbouwen, dan kunt u dat op het Afspraak-formulier aanvinken. |
|
|
? |
Waarom is er een meerprijs voor campers en (kleine) vrachtauto's? |
! |
Campers waarbij kastjes en andere delen ingebouwd zijn, zijn vaak veel moeilijker dan personenauto's, of zelf praktisch onmogelijk om van binnenuit bij in te bouwen. Het kost veel meer moeite en tijd om een route te vinden om de bedrading aan te leggen. Vaak gaat de bekabeling deels door de auto heen, maar ook deels (of geheel) onder de auto door, bijvoorbeeld langs de chassisbalk, waar vaak de originele kabels vaak ook lopen. Ook hebben we vaak extra bekabeling nodig, voor display en/of sensoren, welke apart wordt berekend, maar gelukkig vaak maar een paar euro extra kost.
Standaard rekenen we bij campers en (kleine) vrachtauto's een meerprijs, er van uitgaande dat de inbouw minimaal twee uur langer duurt dan bij een peronenauto, dus ruim vier uur inbouwtijd i.p.v. twee tot twee en half uur. Indien het inbouwen echter toch in 2,5 uur blijkt te kunnen, wordt er uiteraard geen meerprijs berekend. Bij (kleine) vrachtauto's wordt de control-unit soms voorin geplaatst, waardoor in ieder geval langere of extra sensor- en stroomkabels aangelegd moeten worden, hetgeen ook meer tijd kost. Ook hier gaat dat normaliter onder de auto door. Wij gebruiken hierbij doorgaans extra dik ommantelde stroomkabels.
Tot slot: de ingang van onze garage is 2,4 m hoog en 2,8 m breed. Indien uw camper of kleine vrachtauto hierdoor niet naar binnen kan, zullen wij vóór de garage inbouwen. Hierbij zijn wij dan wel afhankelijk van de weersomstandigheden. Bij regen kan de werkplek deels overdekt worden, maar bij de combinatie van regen en wind, of bij winterse omstandigheden met sneeuw en/of kou, kunnen wij niet buiten werken en moet wellicht een gemaakte afspraak uitgesteld worden. |
|
|
? |
Kan ik vooraf een werkende set komen bekijken? |
! |
Ja, dat kan. Alle sets zijn op voorraad. Daarnaast hebben wij een 'display' (demo-bord; zie foto) én uiteraard heeft onze bedrijfsauto in Putten zelf ook sensoren. Als u even mailt, dan kunt u daarna op afspraak even langskomen om de modellen werkend te zien. |
|
|
? |
OP TIJD KOMEN. Is het belangrijk om op de afgesproken tijd aanwezig te zijn? |
! |
Jazeker! PI-nl werkt met strakke tijdschema's. Een afspraak annuleren kan altijd op de dag dat u ook online de afspraak heeft gemaakt, of wanneer dit ruim genoeg van tevoren wordt gedaan. Maar let op: uitstellen of annuleren kan geld kosten! Bij uitstel of annulering korter dan een werkdag of 24 uur voor uw afspraak, of een afspraak (per ongeluk of bewust) voorbij laten gaan zonder iets van u te laten horen, of aanmerkelijk te laat komen op uw afspraak (zie de verduidelijking), dan kunnen er kosten in rekening worden gebracht. U betaalt dan 1 of 2 uur arbeidsloon (€ 60 - 120 incl. btw wegens gederfde inkomsten, plus evt. bijkomende kosten van spuitwerk en materiaal bij afstel), die PI-nl anders aan u of aan een andere klant had kunnen verdienen. Afspraak gemist? Net als bij bijv. de tandarts dient u dan helaas wel (een deel) te betalen. Onthoud dat u vooraf hier ook mee akkoord bent gegaan, via de Alg.Vwd. van uw aanvraag en het contract, en dat u zelf verantwoordelijk bent om te controleren (ook evt. in uw spambox) of u onze uitgebreide bevestigingsmail heeft ontvangen; 'Ik wist het niet," is geen geldig excuus. Zie de Alg.Vwd.
Nogmaals ter verduidelijking: Als u een afspraak heeft om 9.00u, en uw inbouwopdracht duurt 2,5 tot 3 uur, dan is er tijd voor die opdracht gereserveerd tot 12.00u. Wanneer u in dat geval meer dan een half uur te laat bent, kunnen wij uw opdracht niet meer starten, omdat wij anders niet op tijd klaar zouden zijn, en wij niet willen dat de volgende klant de dupe wordt van uw te laat komen, aangezien dat uw verantwoordelijkheid is. |
|
|
? |
Zijn er meerdere typen sensoren? |
! |
Sinds 2013 levert Parkeersensoreninbouwen.nl standaard alle sets met de 'dunne' (zwarte) sensoren. De 'dikke' sensoren zijn nog -tegen kortingsprijs!- te koop via onze webshop. Ook levert PI-nl vanaf maart 2016 'platte' OEM-sensoren, die van binnenuit vlak in de bumper gemonteerd worden. |
|
|
? |
Bouwen jullie ook in voor Belgische klanten? |
! |
Eerder deden wij dat wel. Maar na een aantal slechte ervaringen met 'klanten' uit het buitenland, waaronder België, waarbij men de afspraak niet nakwam of waarbij er problemen waren met de betalingen, hebben wij besloten alleen nog zaken te doen met mensen die een eigen vaste verblijfsplaats in Nederland hebben. |
|
|
? |
Vervangen jullie ook ingebouwde systemen? |
! |
Soms is het mogelijk om bijvoorbeeld een niet goed functionerend universeel systeem geheel of gedeeltelijk te vervangen met onze spullen. Met ingebouwd 'fabrieks-materiaal' kunnen wij echter meestal weinig doen, dat is merk-specifiek. Voor de totaalprijs gaan wij dan uit van een 'normale' inbouw van een set, maar als blijkt dat de inbouw sneller gaat dan gemiddeld, ontvangt u korting op de totaalprijs. |
|
|
? |
Ik heb in de voorbumper 2 fabriekssensoren: kan ik daar 4 sensoren van maken? |
! |
Ja, dat kan. Wij kunnen niet een bestaand fabriekssysteem met 2 sensoren 'uitbreiden' naar 4 sensoren, maar wat we (normaal gesproken) wel kunnen doen, is de twee fabriekssensoren verwijderen en daarvoor in de plaats een systeem van onszelf met vier sensoren (en display enz.) plaatsen. Informeer vooraf wel zelf even bij de dealer of het fabriekssysteem in de auto dan nog 'uitgezet' dient te worden of niet. |
|
|
? |
Hoe monteer ik zelf een spiegeldisplay? |
! |
De spiegel van set D/F/I heeft aan de achterzijde vier 'voetjes', waarvan de bovenste of onderste twee kunnen schuiven, zodat ze een hoogte kunnen overbruggen van maximaal 7 cm. Hier volgen enkele tips voor de montage:
a) Richt de eigen spiegel schuin omlaag, duw de twee beweegbare voetjes van de nieuwe spiegel tegen/op de rand en houd die daar stevig vast; schuif/rek vervolgens de nieuwe spiegel langzaam en voorzichtig uit, zodat de andere twee voetjes ook over de eigen spiegel vallen. b) Druk niet op het glas van de spiegeldisplay, houd deze altijd aan zijn behuizing vast. c) Houd de originele en de nieuwe spiegel samen vast, als u de stand van de spiegel wilt veranderen. |
|
|
? |
Mijn auto heeft een canbus-systeem, maakt dat wat uit? |
! |
Meestal wel. Een canbus-systeem is een systeem, dat o.a. het functioneren van electrisch aangestuurde apparatuur en systemen in de auto controleert, bijv. voor het opsporen van een doorgebrand lampje, of een openstaande deur of klep, hetgeen dan op uw dashboard getoond wordt. Doet het systeem dit alleen d.m.v. een meting naar de weerstand, dan is er niets aan de hand. Heeft u een geavanceerd systeem dat een zelftest uitvoert d.m.v. het uitstoten van een 'pulse', of middels een stroomspanning die continu hoger is dan 12 volt, dan zal de control-unit van de parkeersensoren dit opvatten als een schommeling of overbelasting in de spanning, en dit weergeven in de vorm van een code als 'mogelijke (stroom)storing in het systeem'. Ook kan bij een camera-set het beeld strepen vertonen of kapot gaan. Wanneer een van beide optreedt, dient u direct in te grijpen!
Wanneer er een overbelasting is, met 13,2 volt of meer met een draaiende motor, dan kan dit aangepakt worden, door de toevoeging van een maxi-omvormer (1,2 Amp, € 50 incl. montage) of soms een mini-omvormer (0,5 Amp, € 30 incl. montage). Een omvormer kan direct op de +/- draad van de stroomtoevoer worden geplaatst.
Het canbus-systeem wordt veel toegepast in Europese auto's, en in luxere uitvoeringen van auto's sinds +/- 2010. In 99% van alle gevallen wordt een pulserende canbus-systeem ter plekke ontdekt, maar het is in theorie mogelijk dat de 'pulse' pas later wordt opgemerkt of plaatsvindt, waardoor u het alsnog achteraf (doorberekend) moet laten verhelpen.
Zie ook info-aansluitschemas-electra. |
|
|
? |
Hoeveel garantie heb ik? |
! |
PI-nl maakt een onderscheid tussen fabrieksfouten enerzijds en schade of slijtage anderszijds. Bij (door PI-nl ingebouwde) sets is sprake van onderdelen die zich volledig in de auto bevinden (zoals control-unit, bedrading, display, pieper, relais-set, omvormer, timer-switch e.d.) en onderdelen die 'van buitenaf of van onderaf bereikbaar zijn' (zoals sensoren, sensor-bekabeling, camera, camera-bekabeling e.d.). Voor alle door PI-nl ingebouwde onderdelen die zich 'in' de auto bevinden geldt (sinds zomer 2013) een LEVENSLANGE GARANTIE, mits sprake is van een fabrieksfout en dus aantoonbaar niet defect geraakt door toedoen van de contractant of een derde partij. Op alle door PI-ingebouwde onderdelen die zich 'buiten' de auto bevinden geldt een garantie van drie jaar, mits sprake is van een fabrieksfout en dus aantoonbaar niet defect geraakt door toedoen van de contractant of een derde partij, omdat deze o.a. aan slijtage of invloeden van buitenaf onderhevig kunnen zijn en niet levenslang gegarandeerd kunnen worden. Indien bij een defect uw zaak onder de levenslange garantie valt, kunt u ook aanspraak maken op de reiskostenvergoeding, zoals deze hier omschreven is; anders niet.
Bij zelf ingebouwde sets of onderdelen daarvan zal per geval bekeken en door de klant aangetoond moeten worden dat het om een fabrieksfout gaat. De klant moet dus aantonen dat het defect niet is ontstaan door zijn of andermans montage, of door toedoen van de auto zelf, of door verwijtbaar of ondeskundig gebruik ervan, maar dat het defect vanzelf is ontstaan. Het melden van "hij ging ineens kapot", bij een los verkochte en zelf ingebouwde set, is dus niet voldoende om aanspraak op garantie te kunnen maken, dan spreken we van 'pech'.Bij defecten die in het systeem zelf zijn ontstaan en aantoonbaar niet door u of door derden zijn veroorzaakt, worden deze gratis verholpen en defecte onderdelen worden gratis vervangen c.q. aangeleverd.
Wanneer u om welke reden dan ook een door PI-nl ingebouwde set door PI-nl, of naar uw keuze met PI-nl's toestemming voor eigen rekening door een andere partij wilt laten verwijderen, ontvangt u alleen het verkoopbedrag van de set (exclusief kosten arbeid, overige gebruikte materialen, spuitlak en -werk) terug; doorboorde bumpers of andere structurele wijzigingen aan de auto worden niet hersteld op kosten van PI-nl. Bij montage in de voorbumper, met gebruikmaking van de standaard aan-/uit-button, wordt geen garantie op de control-unit gegeven, maar met gebruikmaking van de timer-switch wel. Op losse camerasets en haaienvin-antennes geldt de fabrieksgarantie op systeemfouten, welke doorgaans 1 of 2 jaar is.
Let op: andere leveranciers of inbouwers zeggen soms ook 'A-kwaliteit' te leveren, maar als dat echt zo is, waarom geven ze dan geen levenslange garantie, zoals wij? |
|
|
? |
Bouwen jullie ook andere dingen in? |
! |
Sinds 2014 bouwt PI-nl ook een aantal andere producten in:
|
|
Haaienvin-antenne
Vindt u uw afschroefbare staafantenne lelijk
of maakt ie windgeruis? Vervang hem!
De 'vin' valt over de voet van uw antenne.
Vin (zwart of chroom): € 30
Vin meegespoten: € 50*
meer info
|
Losse binnenspiegel
Heeft u geen binnenspiegel, maar wilt u
toch gebruik maken van een set met
camera en spiegeldisplay? Dan heeft
PI-nl voor u een losse binnenspiegel
met sterke zuignap, om de spiegeldisplay
aan te kunnen bevestigen.
Losse binnenspiegel: € 15
|
|
|
|
PI-nl is alleen gespecialiseerd in parkeersets. Wij monteren daarom geen carkits, parrots, inbouwschermen, multimedia-sets, tomtom's, radio's, dvd-players, verlichting, auto-onderdelen, of ander eigen materiaal. |
|
|
? |
Mijn auto levert meer dan 13 volt stroom / spanning, werkt het dan ook? |
! |
Sommige auto's leveren minder dan 12 volt spanning (10,5 tot 12), of juist met een draaiende motor meer (13,2 volt of nog hogere pieken, bijvoorbeeld bij een canbus-systeem). Wanneer de spanning te laag is, kan het zijn dat een systeem niet aan gaat. Wanneer de spanning te hoog is, kan het zijn dat een systeem -of een deel daarvan, zoals een spiegeldisplay- zichzelf uit zelfbescherming uitzet, of doorbrandt. Om te zorgen dat uw systeem continu 12 volt toegediend krijgt, kunt u een stroomomvormer gebruiken, die PI-nl verkoopt. Deze kunt u aansluiten rechtstreeks aansluiten op de bewuste + draad (en - draad) met de te lage of hoge spanning, of op de bedrading van een sigarettenaansteker, waarna de converter 12 volt uitgaande stroom zal leveren.
Zie ook info-aansluitschemas-electra. |
|
|
? |
Kan ik het piepgeluid zachter zetten? |
! |
Bij set A komt het piepgeluid uit de display. Bovenop ziet u een klein gaatje. Het geluid is uit te zetten, door het schuifje naar links te verplaatsen. Het volume van het piepgeluid is echter niet in te stellen. Wanneer u dit zachter wilt hebben, dan kunt u de volgende dingen proberen (op eigen risico): plak een of twee kleine stukjes tape op het gaatje; prop een heel klein stukje stof in het gaatje; druk een druppel kit in het gaatje. In alle gevallen zal het volume dan minder worden of zelfs tot een 'zoemer' reduceren.
Als u een set B heeft, dan is het geluid -middels het schuifje aan de achterzijde- volledig instelbaar.
Als u een set C heeft, dan staat standaard het volume op de middelste stand. Dit vinden de meeste gebruikers de prettigste stand. Het volume kan ook op de hardste stand worden gezet met een knopje dat op de achterzijde van de spiegeldisplay zit, maar dan is het volume zo hard, dat het speakertje na verloop van tijd kapot zou kunnen gaan en dat de meeste gebruikers toch een papieren zakdoekje o.i.d. er tussen doen, om het geluid weer iets te dempen.
Als u een set D of F heeft, dan komt het geluid uit een losse pieper, die in de hemelbekleding zit verstopt, dicht bij uw hoofd. Deze staat op de middelste volume-stand. Hij kan via een schuifje op een (veel) hardere stand worden gezet.
Als u een set E heeft, dan wordt gebruik gemaakt van dezelfde pieper als bij set D en F is beschreven. |
|
|
? |
Hoe sluit ik de electra aan op de parkeerset? (aansluitschema's) |
! |
Als u zelf uw set parkeersensoren gaat monteren, dan vindt u in de doos een korte handleiding, die laat zien hoe u alles moet aansluiten en monteren. Wanneer dit niet duidelijk genoeg is, of wanneer u tijdens het inbouwen 'problemen' tegenkomt -zoals een pulserend canbus-systeem, of een stroomtoevoer van 13,2 volt of meer-, dan kunt u op de PI-nl's pagina 'info-aansluitschemas-electra' kijken hoe u alsnog uw set correct kunt monteren. |
|
|
? |
Hoe pas ik de beeldinstellingen van de spiegeldisplay (set D en F) aan? |
! |
Een stukje hierboven is te lezen hoe u de spiegeldisplay veilig demonteert. Wanneer u dit gedaan heeft, ziet u achterop drie ronde knopjes: de middelste is 'menu', de bovenste en onderste zijn 'plus' en 'min'. Met deze drie knopjes kunt u zaken als helderheid, contrast e.d. instellen. Standaard staat de display vrij licht; via deze knopjes kunt u het beeld naar uw behoefte instellen, waardoor bijvoorbeeld de (witte) getallen beter zichtbaar worden. |
|
|
? |
Ik heb geen binnenspiegel, kan ik dan toch set D of F met spiegeldisplay gebruiken? |
! |
Ja, dat kan. Heeft uw auto, bijvoorbeeld een bedrijfswagen of camper, geen binnenspiegel? Maar wilt u toch een set met een spiegeldisplay gaan gebruiken? Dan kan PI-nl een losse spiegel leveren, met zuignap en zwanenhalsje. Hierop wordt dan de spiegeldisplay geplaatst. |
|
|
? |
Hoe zit het met kleur en kleurverschil? |
! |
In een ander artikel en op andere gerelateerde pagina's is al uitgelegd dat bij op kleurcode gespoten sensoren altijd iets kleurverschil kan ontstaan, maar meestal is dat nihiel.
Waar wel eens op gewezen kan worden, is dat er soms in de aanwezige kleur op de auto al een duidelijk kleurverschil vast te stellen is. Dit heeft meestal te maken met het verschillende materiaal waar op gespoten is, met de kleur van de ondergrond, en met de staat van de lak (denk aan weersinvloeden, lichter worden, doffere lak e.d.).
Op de foto van dit voorbeeld is een nieuwe 2016 Peugeot 208 GTI te zien, met mat-grijze lak. Klik op de kleine foto om een grote foto te zien. Duidelijk is te zien, dat op deze vier aangrenzende delen de kleur er zeer verschillend uit komt!
En hoe maak je dan met een te spuiten sensor vooraf de juiste keuze... Vandaar die opmerking dat er -ondanks dat wij met originele kleurcodes werken- er altijd iets verschil kan zitten in de tint van de lak. |
|
|
? |
Zelf inbouwen is mislukt of geeft storing. Wat nu? |
! |
U kunt via de webshop van PI-nl een parkeerset kopen en zelf inbouwen. Als dat lukt is het prima, maar wat doet u als het inbouwen toch niet lukt, of als er bijvoorbeeld 'storing' optreedt, of als u vermoedt dat er iets niet in orde is?
Uiteraard wil PI-nl u helpen, maar bij 'doe-het-zelvers' slechts op beperkte schaal, omdat u er per slot van rekening voor heeft gekozen om zelf in te bouwen en het niet door PI-nl te laten doen. Wanneer u vermoedt dat er aan de set iets niet goed is, dient u aan te tonen dat de set kapot was, voordat u deze ging monteren, wilt u aanspraak maken op de garantie (zie de Alg. Vwd.). Wanneer u heeft ingebouwd, maar er treedt storing op (bijv. een '0.0'-melding, of geen piep-toon, of geen beeld), dan kan PI-nl natuurlijk via telefoon of e-mail niet exact bepalen wat er aan de hand is. Wij zullen dan wel wat suggesties doen, maar u dient het zelf verder op te lossen. Lukt dat niet, dan kunt u altijd alsnog een inbouw-afspraak maken, waarna PI-nl tegen uurtarief de ingebouwde set zal controleren en waar nodig correct zal aansluiten. |
|
|
? |
Dode Hoek Sensoren // Dode Hoek Detectie Systeem |
! |
Parkeersensoreninbouwen.nl heeft twee varianten; 1) Een oplossing waarbij wij een set A of E met sensoren in de dode hoeken (tussen achterwiel en achterbumper) inbouwen en die dus werkt als een set A of E, en 2) een uitgebreide Dode Hoek Detectie Systeem set (met sensoren, led-indicators, enz.) die u in de webshop kunt kopen (zolang de voorraad strekt) en die u zelf kunt inbouwen.
versie 1: info Dode Hoek Sensoren PI-nl, set + inbouwen € 220
versie 2: uitgebreidere DHDS-set kopen (webshop, zelf inbouwen) € 49,95 |
|
|
|
|
|
?
! |
Meer weten over...
|
|
|
terug
HOME | informatie | keuzehulp | afspraak maken | foto's | FAQ | werkwijze |
garantie & vwd. | recensies | obd | links | nieuws | contact | webshop |
|
|
|
Parkeersensoreninbouwen.nl is een geregistreerde merk- en bedrijfsnaam;
'parkeersensoreninbouwen' en parkeersensoreninbouwen.nl' zijn derhalve
termen die gekoppeld zijn aan de merk-, bedrijfs- en websitenaam. Misbruik,
zoals ongeoorloofd gebruiken van exact dezelfde terminologie, of terminologie
die ogenschijnlijk specifiek voor winstbejag is
bedoeld, bijv. in
eigen url-,
merk-,
bedrijfs-, of website-namen, is juridisch gezien
onrechtmatig
en wordt bestraft. |
dochter van
355 Automotive |
parkeren zonder
parkeersensoren...
|
|
|